söndag 20 maj 2012

Ettan - en liten personlighetsanalys

Ettan överraskar. Hon har gått från att vara kullens minst äventyrslystna till att slå de andra med hästlängder. När syskonen började skutta ur bolådan för att hälsa backade hon långt in i ett mörkt hörn och skrek att hon inte ville. Nu har hon ångrat sig.

Varje morgon när dörren till badrummet öppnas stormar hon ut, vildsint tjutande om att  hon "MÅSTE HÄLSA PÅ HUNDEN NU VAR ÄR HUNDEN MIN HUUUUUUUUND!!! OCH VARFÖR HAR JAG VARIT INSTÄNGD I DET DÄR TRÅKIGA BADRUMMET HELA NATTEN!?" Resten av dagen brukar hon stryka sig mot hundens ben (han är en överenergisk Australian Shepheard), skratta nöjt när hon tänker på olika illdåd hon ska ställa till med och springa så fort hon kan fram och tillbaka genom huset, ett litet problem hon har är att bakdelen springer fortare än framdelen så ettdera gör hon kullerbyttor efter ett par meter eller så springer hon i sidled som en krabba på energidryck.

När de andra kattungarna kurrar nöjt och dricker mjölk då sitter ettan fyra meter bort med ryggen till och knaprar torrfoder, och när alla andra ligger i husses famn och sover då galopperar ettan fram och tillbaka för att fånga hundens svans. Eller så ligger hon utfläkt i hans säng. Hunden själv säger att han alltid önskat sig en katt att sova med, så han ligger så försiktigt han bara kan bredvid henne och tittar på den snarkande katten med fånigt tindrande ögon.

Den som tingar ettan lär ha händerna fulla, hon har personlighet och energi för tre - minst. Här om morgonen när hunden skulle ut på sin morgonkiss travade hon med ett vrål rakt ut på trappan och satte sig för att beskåda gryningsljuset. Att säga att sånt inte passar sig för 5 veckor gamla kattungar var inte lönt, hon satt där hon satt med morrhåren fladdrande i vinden.

Herregud vad du är trist, nu går jag!
Såhär ser ungefär alla bilder av Ettan ut, hon springer så fort hon kan och blir därmed en suddig fläck i ena hörnet.
Femman försöker hinna med när Ettan springer iväg ur bild.
Ettan vägrar vänta på Femman för hon har faktiskt viktiga ärenden att sköta
Sen försvann hon bakom micron, för att för sjuttionde gången denna dag försöka bestiga bokhyllan.
Sen trillade hon sju gånger innan hon återigen tog paus i sina försök och smög vidare.
smyger tyst på små indiantassar

"Åhåååå! ett skåp full med ömtåliga saker! Hur skaa jag ta mig in?"

När hon tillfälligt gett upp att attackera glasrutan som skyddade föremålen satte hon sig här och slog på micron istället.

"här har du! och här!"

"Sluta spionera!"
Fast ibland kommer hon helt av sig i sina skurkstreck, börjar tokkurra och vill bli kliad överallt

"See så snällt jag ligger här och vilar, gå nu så jag får härja ifred! hejdååå! Hejdå sa jag!"
"Assååå jag har tänkt på en sak, om du kanske kunde sticka och brinna ett litet tag så jag kan få pilla ner tassarna i det här eluttaget ifred? Så kan du få komma tillbaka sen! Ta med dig Sheba, jag är så sugen"

6 kommentarer:

  1. Ettan är jättesöt!
    De är som sötast vid den åldern. Fulla av upptäckarlusta och massor med bus. De är urcharmiga!!!

    Kram
    /Julia å tjejerna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är de verkligen! Så kul att ni kommenterar :)

      Radera
  2. Men åh.... Det var ju livsfarligt att gå in här och läsa om lilla Ettan!!! DEN. VILL. JAG. HA!!!!! Fast om jag kommer hem med en katt till så tror jag resten av familjen flyttar.... Vi har redan 3 st utekatter och 3 st innekatter och det tycker de räcker.

    Förstår inte det....

    Nu kommer jag ha Ettan i skallen för jämnan tills hon är borttingad till någon annan.

    Tusan också!!

    Men tack för underbara bilder och rolig läsning!!!

    Kram
    Bondmoran
    www.bondmoran.nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så besvärligt när andra inte förstår storheten i ens planer. ;) Ettan jamar förtjust att hon gärna vill bli utekatt, idag har hon suttit och bankat frenetiskt med tassen på kattluckan. Tur att hon inte är tung nog att få upp den än!

      Radera
  3. Å Swea de är underbara allesammans! Måste vara snudd på omöjligt att få foto på alla fem och dig i en familjebild, eller hur?
    TassKram Wikki

    SvaraRadera
    Svar
    1. När de diar brukar de faktiskt vara still flera sekunder samtidigt. ;) Men det är väl inte de mest smickrande bilderna kanske...

      Radera